Kestävän kehityksen matkailua – junalla Eurooppaan!

Oheinen juttuni julkaistiin viime vuonna kesäkuun alun Hesarissa. Kohtuullisen ajankohtainen juuri nyt. Samoin on mietittävä suomalaista rataverkkoa ja junaliikennettä. Mitä jos 2030 lentomatkaaminen onkin yhtä epävarmaa kuin tänään? Ja junailu on takuulla ympäristöfiksumpaa toimintaa kuin lentäminen.
”Junamatkustamisen suosio vaihtelee. Pendelöinti lisääntyy suurten kaupunkien välillä ja lähistöllä. Eurooppa on kompakti alue, jossa on valtio-omisteiset rautatiet, ongelmana on vain kokonaisuuden puuttuminen. Interrail –kortti toimii nuorisolle ja nykyään myös vanhemmille matkaajille. Kilpailukykyisemmät aikataulut, yhtenäinen suunnittelu ja hinnoittelu toisi lisää hyvää kaikille junailijoille, ja myös Euroopan ruuhkaiselle ilmatilalle. Rail Baltica on hyvä tavoite nykyaikaiselle raideyhteydelle Tallinnasta Länsi-Eurooppaan. Sen lisäksi tarvitaan paljon pieniä asioita ja ennen muuta yhteistä suunnittelua.

Ilman muuta EUn mittainen asia- ja jokaisen kestävästä kehityksestä huolehtivan. Siinä tehtävä suomalaisillekin mepeille!”

7 kommenttia artikkeliin “Kestävän kehityksen matkailua – junalla Eurooppaan!”
  1. avatar Kari Jokinen sanoo:

    Sari,
    Politiikassa on hyvä tavoitella asioita, jotka eivät vielä ole mahdollisia, mutta on myös hyvä tyytyä siihen, etteivät ne kovin nopeasti voi toteutua. Voihan olla, että tulevaisuudessa maailma muuttuu toisenlaiseksi ja nyt mahdottomasta tulee mahdollinen.

    Rail Baltica visio kuullostaa kauniilta, mutta epäilen sen kovin nopeaa toteutumista. Hankaluudet näkyvät, kun pilkkoo tuota hanketta osiin ja katsoo, mitä siinä pitäisi tehdä ja millaista liiketoimintaa eri palasten ympärille voisi saada.

    Jos lähdetään eteläpäästä, välillä Berliini-Varsova on joitakin nopeampia junia. Matka-aika on nopeimmillaan noin 6 tuntia, matkaa noin 600 km. EC-junassa lippu maksaa noin 50 euroa. Radalla on runsaasti liikennettä, perusparannuksia tehdään kaiken aikaa. Tuo väli varmaan tulee kuntoon.

    Ongelmat tulevat pohjoisempana. Varsovasta on Riikaan noin 700-800 km. Junayhteys pitäisi järjestää joko Kaliningradin tai Kaunasin kautta. Nykyiset radat lienevät aika vöhällä käytöllä, eikä tuolla välillä liene vielä potentiaalia kannattavalle liikenteelle. Siellä on liian vähän sellaista väkeä, joka käyttäisi junaa ja liian vähän tavarakuljetuksia.

    Riika-Tallinna väli, 300 km, pitäisi rakentaa kokonaan uutena. Vanhan radan reitti siellä on, mutta rautatie pitäisi tehdä uudelleen perustuksia myöten. Ja taas tulee kysymys, mistä saadaan käyttäjiä tuolle radalle.

    Ekologian kannalta ei liene kovin vihreätä ylläpitää vajaakäyttöisiä ratoja.

    Politiikka voisi tulevaisuudessa ratkaista nämä ongelmat. Jos Rail Balticasta tulisi Pietarilaisten käyttämä väylä, volyymiä riittäisi. Ja silloin tuo voisi kannattaa.
    Mutta siihen varmaan menee aikaa. Sitä odotellessamme voimme lentää vaikkapa Berliiniin ja jatkaa sieltä hyödyntäen Keski-Euroopan hyvää rautatieverkkoa.

  2. avatar Sari Rautio sanoo:

    Terve Kari!

    Sepäs siinä juuri onkin, isoja asioita ei ratkaista hetkessä ja siksi vaikkapa Rail Balticaa on syytä alkaa valmistella. Hullunhalvat lennot eivät jatku loputtomiin, ja sitäkin kautta matkustajamäärät muuttuvat. Ihmisten tarve liikkua jatkuu kuitenkin.
    Ja kyse on, juuri kuten sanoit, poliittisesta päätöksestä. On muuten jännää, kuinka mukavan varmalta tuo VR tuntuu nyt…
    Sari

  3. avatar Duunari sanoo:

    Vaikka junalla Espanjan aurinkorannoille. Voisihan se olla ihan jännä matkustustapa, tietysti viikon matkassa perilläoloaika saattaisi tiivistyä pelkkään sopan syöntiin tai muuhun suhteellisen lyhyen ajan toimintoon.

    Jos olisi aikaa ja paikasta toiseen siirtymisessä eikä nopeus olisi pääasia, niin tuollaiset erilaiset matkustustavat kiehtoisi minua ainakin. Joku vaan järjestelemään reissua. Tällä hetkellä näillä välineillä ei taitaisi viikko riittää yhteen suuntaan.

  4. avatar Kari Jokinen sanoo:

    Duunari,

    Rautatiematkailu Keski-Euroopassa on nopeampaa, kuin luulet. Vaikka tuo Espanja: Junalla pääsee Berliinistä Barcelonaan nopeimmillaan vähän yli 19 tunnissa. Hintaa en tiedä, luultavasti se on kalliimpi kuin lento.

    Rail Baltian puuttuessa Berliiniin pääsy ilman lentoa on ongelma. Luultavasti Tallink voi järjestää bussilipun Tallinnasta Varsovaan, noin 12 tuntia, sieltä junalla Berliiniin noin 6 tuntia.

    Jos matkalle päästäkseen tekee vähän pitemmän laivaretken, voi lähteä Tukholmasta. Ensin Hampuriin 10-12 tuntia ja sieltä Barcelonaan 19 ½ tuntia. Hinta noin 400 euroa/suunta.

  5. avatar Pimu sanoo:

    Niin kuin noista Karin madonluvuista voi päätellä, lakkaa suomalaisten Espanjanmatkailu ainakin nykymittakaavassa siihen paikkaan jos ja kun sinne lakkaa pääsemastä lentokoneella. Siinä ei pelasta hukkaputket eikä muutkaan tekniikan ihmeet, jos pelkkään meno-paluumatkaan kuluu neljä ympäripyöreää vuorokautta ja kaksin-kolminkertaisesti rahaa lentämiseen verrattuna. Tunnelia haikailevien kannattaa siis alkaa rukoilemaan jotain muuta ihmettä kuin lentoliikenteen loppumista, jotta tunnelihanke saadaan kannattavaksi.

  6. avatar Duunari sanoo:

    En tiedä olisiko se huono asia, jos suomalaisten Espanjanmatkailu vähenisi? Ainakin ympäristön kannalta suotavaakin. Matkustaminen tehty ehkä jo liiankin helpoksi. Hyviä rantoja löytyy myös lähempääkin pärnu ja jurmala. Kotimaan matkailuakaan ei sovi unohtaa, jos puhutaan kestävän kehityksen matkailusta.

  7. avatar Kaippa sanoo:

    Pimu puhuu asiaa. Jos matkan tarkoitus on vain matkustaminen, juna on ok, mutta sillä voi halutessaan matkustaa nytkin, vaihtaa vain suuntaa mielensä mukaan, tai ajaa vaikka ympyrää.

    Ne,joilla on varaa lentää, lentävät edelleen, oli uusia ratoja eli ei.
    Perilläoloaika on kuitenkin se, joka useimmilla, varsinkin perheellisillä määrää näissä asioissa. Vai onko täällä joku alle teini-ikäisen tai teini-ikäisen vanhempi, joka pitää pitkää junamatkaa hienona tapana matkustaa, itse en lähtisi parin muksun kanssa junareissuun, vaikka parin viikon lomanpätkällä.

    Hatunnosto hyvähermoisille, mutta minusta ei tuohon olisi, vaikka kroppa juuri rinkan kestääkin 🙂 eikä sentään enää vauvanvaippojen kanssa puljata.
    Kyllä ne on eri tyypit, joilla tähän on aikaa ja hermoja.

Jätä kommentti

css.php