Junalla on hauska matkustaa…

Finncomm ilmoitti lopettavansa kannattamattomat lennot keskisen Suomen alueella. Ymmärrettävää ja järkevää. Jos esimerkiksi Porin lennolla on ollut keskimäärin 23 matkustajaa, ei homma voi olla kannattavaa. Samaan aikaan on kehitetty expressbus liikennettä ja aloitettu ihkauusi ICjunavuoro Helsingin ja Satakunnan pääkaupungin välillä. Ja mikään ei toimi joka kantilta katsoen oikein hyvin.

Jyväskylästä pääsee junalla kolmessa tunnissa pääkaupunkiin, lentäen toki nopeammin vielä. Tosin keskustasta keskustaan ero ei enää olekaan niin suuri.

Vihreiden esitys satsata reilusti raideliikenteeseen on tutkimisen arvoinen- ja jopa hyvä. Raidevaihtoehdon toiminen edellyttää muutamaa asiaa: a)rataa Helsinki-Vantaalle  b) uutta raideparia Helsinki-Tampere välille ja c)toimivia bussiyhteyksiä lisäksi ja raiteettomille matkoille. Erinomainen ratkaisu saadaan rakentamalla d) harkitusti uusi poikittaisliikenteen rata tai e) Forssan kautta Porin rata.

Rahat ei riitä, sanoo liikenneministeri. Kyse on kuitenkin isosta kokonaisratkaisuista, joilla ratkaistaan koko liikenteen sujuvuus ruuhkaSuomen alueella ja aidosti voidaan vaikuttaa joukkoliikenteen suosion kasvuun. Yksityisautoilu jatkaa kasvuaan jos nykymenoon ei tule muutosta. Olisiko jo aika katsoa kokonaisuutta, tehdä päätös ja edetä isosti uuteen suuntaan?

4 kommenttia artikkeliin “Junalla on hauska matkustaa…”
  1. avatar Maria sanoo:

    Jep. On käsittämätöntä, ettei Suomen pääkentälle kulje raiteita.

  2. avatar Pimu sanoo:

    On käsittämätöntä, että joku haluaisi lentokentälle junalla, kun bussilla pääsee terminaalin oven eteen ja Paunun kuski hoitaa painavien matkatavaroiden nostelun autoon ja autosta pois. Vaikka sinne Helsinki-Vantaalle menisi minkälainen luotijuna niin en minä ainakaan vaihtaisi junaan, vaikka sillä pääsisi puolikin tuntia nopeammin Hämeenlinnasta lentokentälle.

    Niin kuin on moneen otteeseen tullut todettua, niin Suomi on niin harvaan asuttu maa, että täällä ei vaan yksinkertaisesti populaatiota riitä kannattavan ja kattavan raideliikenteen käyttäjiksi. Haluaisinpa kerrankin saada joltain kommentoijalta laskelmat siitä, että miten näin harvaanasutussa ja isossa maassa edes teoriassa olisi mahdollisuus järjestää järkevää eli ajallisesti ja maantieteellisesti tarpeeksi hyvän palvelutason tarjoavaa raideliikennettä järkevillä kustannuksilla.

    Paljon järkevämpää kuin Leon ehdottama Forssan rata olisi rakentaa moottoritie samalle välille. Se palvelisi sen suunnan väkeä aivan eri tavalla kuin mikään rautatie, koska toisin kuin moottoriteistä niin rautatiestä ei ole mitään hyötyä lähiliikenteelle, siis alle 50km matkoille mitä tuonkin välin liikenne tulisi pääosin olemaan, kun asutus on noinkin harvaa. Jos Forssassa asuisi 100 000 asukasta niin asia voisi olla hieman eri, muttei täysin eri kuitenkaan.

  3. avatar Pimu sanoo:

    Anteeksi, siis Sarin ehdotus, eikä Leon, jonka blogia kuvittelin lukevani.

  4. avatar Sari Rautio sanoo:

    Helteistä iltaa, joo, kuten tuossa totesin, tarvitsemme niitä bussilinjoja myös. Bussiliikenteellä ei kuitenkaan ratkaista tätä rataongelmaa Helsinki-Vantaalle. Vaikka täältä pääsee näppärästi kentälle, on tilanne eri vaikkapa sieltä Porista käsin.
    Ja kaikista tärkeintä on että joukkoliikenteen tulee olla kilpailukykyistä yksityisautoilun nähden. Niin hintojen kuin matka-ajankin kohdalta. Tällä hetkellä näin ei valitettavasti kovinkaan usein ole…

Jätä kommentti

css.php