Mistä syntyy opetuksen laatu?

Olin keskiviikkoiltana OAJn järjestämässä vaalipaneelissa – ja keskustelun aiheena oli opetuksen rahoitus ja laatu. Resurssit, rahoitus, ne reunaehdot ovat tietty erittäin tärkeitä myös laadun turvaamiseen. Mutta. Ihmisistä kaikki on aina kuitenkin kiinni. Osaava, ammattitaitoinen ja innostunut opettaja on se ratkaiseva tekijä. Vaikka olisi minkälaiset seinät, vaikka miten hienot tietokoneet ja näyttötaulut, vaikka kaikki mahdollinen opetusmateriaali, mikään ei korvaa hyvää opettajaa.

 

Kun aloitin opiskelut Helsingin OKLssä, muistan Juhani Hytösen avausluennon, proffana siellä. Hän sanoi: ” lääkäri tappaa yhden kerrallaan, opettaja voi tappaa koko luokan.” ja tuo julma vastuu on täyttä totta. Positiivisesti kääntäen hyvä ja kannustava opettaja voi pelastaa lapsen ja antaa elämänmittaiset eväät tasapainoisena ihmisenä toimimiseen.

 

Ja siksi opettajien koulutus, perus- ja täydennys-, on niin äärettömän tärkeää. Halusivat opettajat tai eivät, opettajuuteen kuuluu paljon muutakin kuin se perustyö. Välillä on oltava kuraattori, opo, terkkari, tuki ja turva ja aina se turvallinen aikuinen. Ja siksi opettajan työ on äärettömän tärkeää paremminvointivaltiossa.

 

Minkälainen on sinun muistojesi ope? Minä muistan ne, jotka olivat selkeitä, napakoita, persoonallisia ja jotka huomioivat meidät ihmisinä. Terkut siis Anjalle, Pirjolle, Eerikille ja Kyöstille, ainakin.

4 kommenttia artikkeliin “Mistä syntyy opetuksen laatu?”
  1. avatar Topi sanoo:

    Ihmisistä kaikki on kiinni – kaikessa tekemisessä. Heidän osaamisestaan, sitoutumisestaan, ihmistuntemuksestaan, asenteestaan. Itselläni on kaksi eri suuntaista muistoa: toinen alkoholisoitunut opettaja, joka lähinnä poikkesi luokassa välillä kääntymässä ja toinen joka aidosti innosti opiskelemaan ja haastoi ihmisenä – kummankohan tunneilla opin paremmin? No todistukset kertovat. Mutta myös johtamisella on merkitystä: kumpaan näistä puututtiin tai kumpaa huomioitiin – en usko että kumpaakaan, valitettavasti… Ja taas, ihmisistä kaikki on kiinni – niin esimiehistä kuin alaisistakin…

  2. avatar Jukka sanoo:

    Tärkeää kuulla, että asetat ihmisten välisen kohtaamisen ja yleisen ilmapiirin opetuksen tärkeimmäksi laatukriteeriksi. Näinhän se juuri on!

    Koulun koko tai ”täydelliset” tilat tulevat kaukana perässä. Pienilläkin on paikkansa!

  3. avatar Sari Rautio sanoo:

    Huomenta Riihimäeltä!

    Ihmisten välinen kohtaaminen ja yleinen ilmapiiri on kaikessa tekemisessä se tärkein laatukriteeri. Liian usein vaan se on jonkin sortin tabu, jota ei oteta esille ja käydään pitkällistä vääntöä – kissa kuumaa puuroa kiertäen- toisisijaisista asioista.
    Vanha sanonta, jonka mukaan toisia pitää kohdella kuten toivoisi itseään kohdeltavan, on täyttä totta.

    Aurinkoa!
    Sari

  4. avatar Sari Rautio sanoo:

    Iltaa!

    Opetuksen laatua hiottiin tänään eteenpäin kaupungin opetussuunnitelmapaneelikeskustelussa tänään Wetterillä. Meitä panelisteja oli kahdeksan (8) kappaletta, ja yleisöä toinen mokoma. Hyvää keskustelua ja monipuolista pohdintaa mitkä asiat ovat tärkeimpiä koulun päätavoitteita, kasvatusta ja opetusta tavoiteltaessa.

    OPSissa ja keskustelussa esiin nousivat osallisuus, vuorovaikutus, yksilöllisyys ja opetuksen eheyttäminen- eli kokonaisuuksien kautta eteneminen (entivanhasta oppiainelähtöisyydestä poiketen)
    Käykää kommentoimassa versiota http://hameenlinna.dicole.net/groupsummary/summary/661 ja ottakaa kantaa, mitä siellä pitäisi olla.

    Kysyin facebookissa mennessäni paneeliin, mikä on olennaista ja sain tämän erinomaisen vastauksen: ”Aine: jossa itsetunnon valmennusta, yhteisössä toimimisen peliisääntöjä, toisen ihmisen kunnioittamista jne…, elämäntaito/itsetuntovalmennusoppiaine…surullista on tietty, että näin on että sitä tarvitaan, eikä aina kotona opita, mutta ehdottomasti koululaiset tarvitsevat oppiaineen, jossa näitä asioita pohditaan/valmennetaan….kaikki muu on sitten jo kirjoista opiskeltavissa….lähes” Ihan samaa mieltä, paitsi että sen ei tarvitse olla erillinen aine, vaan läpi kaikessa tekemisessä.

    Perusopetus on pop!
    ps, ja tuli muuten syyllinen olo kun kerrattiin Hämeenlinnan olevan yksi niistä 26% Suomen kuntia joissa opetus on minimitunneissa. Tarttee tehdä jotain

    Sari

Jätä kommentti

css.php